ریخته گری
۰۸
شهریور

ریخته گری

ریخته گری چیست؟

فرآیندهای ریخته گری را می توان به دو نوع تقسیم کرد: – ریخته گری های آهنی و ریخته گری های غیر آهنی. فرآیندهای ریخته گری شامل ساخت قالب و هسته ، ذوب و ریختن فلز در قالب و درنهایت حذف قالب و هسته و به پایان رساندن محصول است.

اگرچه فرآیندهای مختلف در تعداد مراحل مورد نیاز برای تهیه محصول نهایی متفاوت است.

فرآیند ریخته گری فلز با ایجاد قالب آغاز می شود. فلزی که می تواند ذوب شود ، درون این قالب ریخته و سرد می شود. شکل فلز مورد استفاده و شکل محصول نهایی موردنیاز ، مواد را تعیین می کند ، که برای ساخت گچ استفاده خواهد شد. یک ماده قالب گیری متداول ماسه است. از مواد سرمایه گذاری ، فلزات و غیره نیز می توان استفاده کرد.

ریخته گری

انواع مختلف فلزات برای ذوب فلزات مختلف استفاده می شود. انواع مختلفی از کوره ها عبارتند از: کاسه ها ، قوس الکتریکی ، القایی ، سوزش یا سوزاننده و کراوات. با توجه به ماهیت متفاوت فلزات ، ورودی های مختلفی مورد نیاز است و پسماندهای سمی مختلف از هر نوع آزاد می شوند.

پس از ذوب شدن فلز ، آن را به ریخته گری که قبلاً ساخته شده است ریخته و برای خنک شدن و تنظیم آن ساخته می شود. شن و ماسه سیلیس ، رطوبت ، روغنها و ماسه های سبز با هم مخلوط می شوند تا یک حفره قالب ایجاد شود. سپس فلز در این حفره ریخته می شود. وقتی فلز خنک شد ، به راحتی از قالب جدا می شود. این نوع ماسه ها باید قادر به تحمل درجه حرارت و فشار بالا باشند ، اجازه می دهد گازها از بین بروند ، اندازه دانه به طور مداوم کمی داشته باشند و از نظر فلزات واکنش پذیر نباشند.

ضایعات تولید شده توسط ریخته گری ها به نوع فلز بستگی دارد ، مواد ریخته گری انواع ریخته گری ها معمولاً بزرگترین آلاینده ها هستند. آنها حاوی ترکیبات آلی فلزی ، نیمه فرار و فرار هستند. برای گرفتن این گازها می توان سیستم های کنترل انتشار نصب کرد.

فرآیند ریخته گری

ضایعات مایع موجود در ریخته گری ناشی از آب مورد استفاده در خنک کردن فلز است. آب مورد استفاده برای تمیز کردن کف و سایر نگهداری نیز می تواند زباله های مایع را تشکیل دهد. برای تصفیه خانه ها می توان تصفیه خانه نصب کرد.

ضایعات جامد از سرباره ، شن و ماسه ، مواد نسوز صرف شده و انتشار گرد و غبار کنترل می شود. برای این فرایندهای مختلف مانند احیای ماسه ، احیای ماسه های جذب ، احیای ماسه های خشک ، احیای ماسه های مرطوب و غیره استفاده می شود. شن و ماسه همچنین ممکن است برای فرآیندهای خارج بازیافت شود.

 

ریخته‌گری یعنی فن شکل‌دادن به فلزات و آلیاژ آن ها از طریق ذوب کردن یا ریختن مواد مذاب در محفظه‌ای به اسم قالب و سپس سرد کردن و منجمد کردن آن براساس شکل محفظه قالب می باشد.
ریخته گری فلزی تولید قطعات ساده و پیچیده ای را انجام می دهد که نیازهای متنوعی را برآورده می کند.
این فرایند شامل ریختن فلز مذاب در قالب حاوی حفره مورد نظر است
شکل متداول ترین روش برای ریخته گری های کوچک و متوسط ، ماسه های سبز است
قالب سازی سایر فرایندهای ریخته گری و قالب گیری شامل قالب پوسته ، قالب دائمی ،
ریخته گری سرمایه گذاری ، قالب گچ و ریخته گری علاوه بر این ، تعدادی از وجود دارد
روش های نوین و نسبتاً جدید ریخته گری مانند ریخته گری و فشار فوم از دست رفته
به طور معمول ، ریخته گری ها با ماشینکاری پردازش می شوند که مستلزم صاف کردن سطوح هستند ،
سوراخ های سوراخ کاری ، برش نخ ها برای اتصال دهنده ها و سایر مراحل لازم برای ترکیب در یک مجموعه
متداول ترین فلزات فرآوری شده آلومینیوم و چدن هستند. با این وجود از فلزات دیگر مانند برنز ، برنج ، فولاد ، منیزیم و روی نیز برای تولید در ریخته گری ها استفاده می شود. در این فرایند می توان قسمت هایی از اشکال و اندازه های دلخواه را تشکیل داد.

ریخته گری

در ساخت فلز ، ریخته گری شامل ریختن فلز مایع در قالب است که حاوی یک حفره توخالی به شکل مورد نظر است و سپس اجازه می دهد تا آن را خنک و جامد کند. قسمت جامد شده همچنین به عنوان ریخته گری شناخته می شود که برای تکمیل فرآیند از قالب خارج یا شکسته می شود. ریخته گری اغلب برای ساخت اشکال پیچیده استفاده می شود که ساختن آن با روش های دیگر دشوار یا غیر اقتصادی است.